Een succesvol bedrijf zorgt ervoor dat niet alleen de externe communicatie goed zit. Interne communicatie is namelijk minstens zo belangrijk. Intern communiceren kunt u omschrijven als het beschikbaar maken, doorgeven en ontvangen van informatie voor en door werknemers in het bedrijf waar zij voor werken.
Hoewel communicatie als het goed is bijna van zelf gaat kan er toch veel bij mis gaan. Als er bijvoorbeeld verkeerd wordt gecommuniceerd over vrije dagen kan de personeelsplanning in de soep lopen. Een ander voorbeeld is het verkeerd opvatten van opmerkingen, iemand maakt bijvoorbeeld een grapje en de persoon waartegen dat grapje werd gemaakt vat deze opmerking op als persoonlijke aanval. In dit geval werkt de grap verre van sfeer verhogend en dat is jammer.
Het is daarom belangrijk dat de interne communicatie goed zit. Maar hoe doet u dat? Hoe verbetert u de interne communicatie?
Stel een communicatieplan op
Breng in kaart welke communicaties een rol spelen binnen uw bedrijf, op welke manier dat momenteel werkt en of er verbeteringen mogelijk zijn. Als u dit heeft gedaan kunt u gaan kijken naar verbeteringen. Waar zijn verbeteringen mogelijk?
Als u dit alles in kaart heeft gebracht kunt u een intern communicatieplan opstellen. Dit kunt u zo uitgebreid doen als dat u zelf verlangd. Bovendien kan het op allerlei verschillende manieren. Er is dus geen goed of fout.
Wat u wel fout kan doen aan het maken van een communicatieplan is het niet betrekken van medewerkers. Vraag daarom iedereen binnen uw organisatie om input, desnoods met behulp van een anonieme enquête, en verwerk deze meningen in uw communicatieplan.
Een organisatie barst namelijk van de ideeën. Het zou zonde zijn als er niet geluisterd wordt naar deze creativiteit. Daarom is het ontzettend belangrijk dat medewerkers de ruimte krijgen om feedback te geven. Geef hun het gevoel dat ze dit vrij kunnen doen en de geweldige ideeën zullen binnenstromen.
Maak dingen duidelijk
Het is funest voor de werkethos als er onduidelijkheden bestaan omtrent vrije dagen en dergelijke. Zorg er daarom voor dat er een duidelijke personeelsplanning is. Deze kunt u bijvoorbeeld maken met behulp van een gratis digitaal planbord. Als iedereen van het personeel toegang heeft tot dit gratis digitaal planbordis de personeelsplanning voor iedereen duidelijk en dit zal de sfeer in het bedrijf zeker ten goede komen.
Houd de communicatie overzichtelijk
Met de technologie van tegenwoordig is het ontzettend makkelijk om een boodschap snel te verspreiden binnen een organisatie. Dit is echter niet alleen positief. Als van deze mogelijkheid te vaak gebruik maakt overspoelt u uw medewerkers namelijk met informatie en hierdoor zullen andere belangrijke boodschappen ondersneeuwen.
U kunt dus zeker gebruik blijven maken van communicatiemiddelen als video’s, afbeeldingen, nieuwsbrieven, infographics of korte berichten, maar doe dit met mate. Te veel communicatie werkt namelijk ten alle tijden averechts. Bij sommige bedrijven gaat het zelfs zo ver dat medewerkers door de grote hoeveelheid communicatie van hun werk gehouden worden.