• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

De Slimme Ondernemer

Nieuws en informatie voor de moderne ondernemer in Nederland.

  • Financieel
  • Productiviteit
  • Marketing
  • Op de zaak
  • Vrije tijd
  • Contact

Hoe creëer je meer betrokkenheid bij je medewerkers?

Productiviteit · oktober 17, 2019

Een goed presenterende organisatie creëer je alleen met kundige medewerkers, die gemotiveerd en bevlogen zijn. Ook betrokkenheid is een bekende factor voor productiviteit. Betrokken medewerkers zijn effectiever, productiever, minder vaak ziek en blijven langer bij het bedrijf. Maar wat is betrokkenheid eigenlijk precies en hoe zorg je voor meer betrokkenheid op de werkvloer?

Wat is betrokkenheid

Een betrokken medeweker draagt de waarden van de organisatie uit, begrijpt de doelstellingen en zet zich hiervoor in. Een betrokken medewerker is met andere woorden gemotiveerd en gepassioneerd en onderschrijft de waarden die voor het bedrijf belangrijk zijn. Uiteraard dient een medewerker betrokkenheid te tonen, maar als organisatie dien je dit wel te faciliteren. Je dient de medewerker voldoende te betrekken bij de organisatie, zodat deze ook daadwerkelijk de kans krijgt om betrokkenheid te tonen.

1. Doelen en verantwoordelijkheden delen

Om hart voor de zaak te kunnen hebben, moet je wel weten waar die zaak voor staat. Het is daarom belangrijk om medewerkers op de hoogte te houden omtrent (nieuwe) bedrijfsdoelen en ze het liefst ook zoveel mogelijk te betrekken bij het vaststellen van die doelen. Ook het geven van voldoende verantwoordelijkheden kan de betrokkenheid vergroten. Een werknemer die daadwerkelijk kan bijdragen, die belangrijk is, gezien wordt en weet waarom dingen gedaan worden, zal zich meer betrokken zijn bij de organisatie.

2. Toon interesse

Zeker in grote organisaties gaan veel zaken op het gebied van personeel ‘op de automatische piloot’. Geef mensen echter niet lukraak taken en verantwoordelijkheden, maar zoek echt aansluiting bij wat het individu kan en wil. Laat medewerkers zelf nadenken over op welke punten zij het meeste kunnen bijdragen aan de organisatie en toon ook in een later stadium interesse. Een medewerker die zich een nummer voelt zal nimmer echt betrokken zijn bij de organisatie.

3. Investeer in training en coaching

Stilstand is achteruitgang zeggen ze weleens en hetzelfde geldt voor medewerkers binnen een organisatie. Toon dus niet alleen interesse, maar geef medewerkers daadwerkelijk de kans om zich te ontwikkelen en hun volledige potentieel te benutten. Investeren in trainen en organisatie coaching zorgt voor tevreden en betrokken medewerkers, die van grotere waarden kunnen zijn voor de organisatie.

4.Vraag en geef feedback

Met elkaar in gesprek blijven is ontzettend belangrijk als het om het creëren van betrokkenheid gaat. Vraag medewerkers dus regelmatig om feedback en doe er ook daadwerkelijk iets mee. Ook het geven van (positieve) feedback aan individuele medewerkers is hiervoor een goede tool. Medewerkers zullen zich hierdoor gezien en gesteund voelen.

Categorie: Productiviteit

Patrick

Footer

Volg ons

  • E-mail
  • RSS
  • Twitter

Copyright © 2023 · De Slimme Ondernemer / Partners