Steeds meer bedrijven reserveren een groot deel van hun marketingbudget voor content marketing. Content marketing en content creatie wordt steeds populairder in diverse bedrijfstakken, maar wat houdt deze vorm van marketing precies in en waarom is content marketing zo populair? Het antwoord op deze vragen, lees je in dit artikel.
Wat is content marketing?
Bedrijven die zich bezig houden met content marketing en content creatie, investeren geld, tijd en energie in het bieden van relevante content voor hun doelgroep. Albert Heijn begon al vrij vroeg met deze vorm van marketing, namelijk door het gratis tijdschrift Allerhande te introduceren. In het gratis magazine staat relevante content voor hun doelgroep (in de vorm van verschillende soorten recepten en achtergrondverhalen over eten), maar er wordt tegelijkertijd subtiel reclame gemaakt voor de producten van het bedrijf. Een subtiele vorm om reclame te maken, waarbij het bieden van interessante en relevante content centraal staat.
Wat zijn de voordelen va content marketing?
Content marketing is de afgelopen jaren steeds populairder geworden in diverse commerciële en non-commerciële branches. De reden dat deze vorm van marketing de laatste jaren zo groot is geworden in ons land, heeft te maken met het feit dat het investeren in content marketing enkele interessante voordelen met zich meebrengt. De belangrijkste pluspunten van deze vorm van marketing, zijn de volgende:
- Content marketing is goedkoper dan de traditionele vormen van marketing, waarbij je bijvoorbeeld advertenties in kranten zet of commercials laat maken voor op tv of op de radio.
- Content marketing gaat langer mee dan de gemiddelde reclame-uiting, die je vaak enkel korte termijn resultaten oplevert.
- De marketingactiviteiten van content marketing sluiten aan op de behoefte van de doelgroep, niet op de wensen of eisen van de organisatie zelf. Dit maakt de campagnes veel effectiever.
- Je website wordt beter gevonden in Google, simpelweg door een blog met interessante content aan je online visitekaartje toe te voegen.
Tot slot kun je jezelf echt profileren als expert, simpelweg door interessante artikelen te schrijven over relevante onderwerpen voor jouw bedrijf. Interessant voor nu, maar het vergaren van een positie als expert brengt ook zeker positieve effecten mee voor in de toekomst.