Wanneer je begint met het ingewikkelde en vermoeiende proces om je website te veranderen in een meer Search Engine Optimized geheel, komt al snel de vraag naar voren; werkt het eigenlijk wel? Maakt wat ik allemaal doe wel enig verschil? En hoe goed zijn de zo vaak genoemde doelstellingen als: “Van de bodem omhoog verbeteren” als je niet weet of je die doelen wel bereikt hebt? Het voordeel van online marketing is data!
Wat je ook doet om je positie op de zoekpagina’s te verbeteren, het heeft inderdaad allemaal geen nut als je de resultaten niet kunt controleren, niet kunt meten.
Dus het aantal bezoekers vanaf die zoekpagina’s moet hoger worden. Dat is het meest belangrijke nummer op je beeldscherm, het aantal bezoekers vanaf de zoekpagina’s. Daarbij moet je natuurlijk bedenken dat veranderingen niet altijd direct zichtbaar zijn. Laat je daarom niet afleiden door de resultaten op de korte termijn. Het kan een of twee maanden duren voordat het resultaat van je veranderingen zichtbaar worden.
Sleutelwoorden van je eigen bezoekers
Houdt in de gaten hoeveel sleutelwoorden je bezoekers nodig hebben om je via de zoekpagina’s te vinden. Natuurlijk moet je de inhoud van je website verbeteren. Terwijl je dat doet wordt het aantal zoektermen langzaam hoger. Er zijn dus meer woorden waaronder jouw website gevonden kan worden. De zoektermen worden natuurlijk ook steeds relevanter, passen steeds beter bij je website of bij je product. Daardoor wordt ook de kwaliteit van je bezoekers steeds beter.
Let vooral op de zoektermen die aankomende klanten gebruiken om je te vinden. Zijn dat zaken als de naam van je bedrijf of je eigen naam, de zogenaamde branded keywords, dan heb je bezoekers die specifiek naar jou op zoek waren. Natuurlijk wil je meer klanten, dus moet je mensen aantrekken die je niet bij naam of merknaam kennen. Houdt ook het aantal potentiële klanten in de gaten die je gevonden hebben via niet merk gebonden zoektermen, en gebruik die om de inhoud van je website te verbeteren.
Het volgende punt is de pagina of pagina’s waarop je potentiële klanten aankomen op je website
Als je de verbeteringen van je website concentreert op bepaalde pagina’s, zou je moeten verwachten dat het aantal bezoekers van die specifieke pagina’s ook toeneemt. Gebeurt dat niet, dan moet je de inhoud van die pagina of pagina’s herschrijven.
Als je potentiële klanten aankomen op pagina’s waarvoor je de inhoud niet opnieuw hebt geschreven, maak dan van de gelegenheid gebruik er iets van te leren. Blijkbaar hebben die pagina’s iets speciaals, iets wat potentiële klanten aantrekkelijk vinden! Als je er achter kunt komen wat dat is kun je het vaker gebruiken en ook het aantal bezoekers op ander pagina:s verhogen.
Je kunt er ook voor kiezen het aantal aankopen, inschrijvingen voor je nieuwsletter en dergelijke te gebruiken als basis voor de metingen van de bezoekersaantallen. Vergelijk die aantallen van nu met de aantallen in de geschiedenis van je website en je weet of de opnieuw geschreven artikeltjes op je website succesvol zijn. Zijn de aantallen niet hoger, of worden ze zelfs lager dan moet de pen weer ter hand genomen worden.
En de software helpt ook
Er bestaat nog een manier om te meten of het aantal sleuteltermen optimaal is. Er is software verkrijgbaar die de positie van je website meet op de zoekpagina’s. Als je met SEO werkt, zou je website langzaam maar zeer een hogere positie moeten krijgen. Dat gaat misschien niet zo snel als je zou willen, maar geduld is ook hier een schone zaak. Met deze data weet je in ieder geval waar je staat en waar je dus nog verder naartoe moet.
Terwijl je website een betere positie krijgt op zoekpagina’s, gaat dat ook opvallen bij mensen en organisaties binnen de branche waar jij een plekje zoekt. Dus het aantal reacties waar je niet om gevraagd hebt zal ook toenemen. Hou de bronnen van die reacties goed in de gaten, lees wat ze zoal over je schrijven en wat ze je vragen. Het zijn je potentieel klanten. Laat zien dat je interesse hebt in wat ze zeggen en schrijven.
Alle mogelijkheden die je hebt om het succes van je website te meten zijn hulpmiddelen
Goed letten op het verloop van de bekendheid van je website is het belangrijkste. Je kunt eens per week de data controleren, of vaker natuurlijk. Maar het is vooral belangrijk om te vergelijken. Eén cijfer of getal zegt niets, tot je het vergelijkt met vorig jaar, de vorige campagne, de vorige omzet, etc. Houdt de data goed bij en maak gebruik van de kennis die de analytische programma’s je geven. Je moet ook regelmatig nieuwe informatie, nieuwe inhoud of content opmaken en het succes daarvan weer meten. Schrijven dus, ook als je website helemaal niets met het geschreven woord te maken heeft.
Data is key
Vind je dit alles te moeilijk of te veel gedoe om zelf uit te voeren, dan kun je er ook altijd nog voor kiezen om een online marketing bureau in te schakelen. Als je het op professionele wijze regelt, zal het je uiteindelijk absoluut tijd besparen én waarschijnlijk betere resultaten opleveren.