• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

De Slimme Ondernemer

Nieuws en informatie voor de moderne ondernemer in Nederland.

  • Financieel
  • Productiviteit
  • Marketing
  • Op de zaak
  • Vrije tijd
  • Contact

De zes stappen bij het verkopen van uw bedrijf

Financieel · augustus 27, 2020

Wanneer u besluit om uw bedrijf te verkopen, komt u voor een complexe uitdaging te staan. Het verkopen van een bedrijf is namelijk een proces dat ettelijke maanden tot ruim een jaar in beslag kan nemen, zelfs met de beste begeleiding van een professionele organisatie. Om u enigszins voor te bereiden op dit traject, hebben we de zes belangrijkste stappen bij het verkopen van een bedrijf op een rijtje gezet. Dit is geen volledig stappenplan, maar een beknopt overzicht van de uitdagingen en obstakels die u tegen zult komen.

Stap 1: Oriëntatie

Wanneer u besluit om uw bedrijf te verkopen, zult u hier ongetwijfeld een goede reden voor hebben. U wenst snel te cashen, u bent klaar met werken of u heeft een interessant bod ontvangen waar u eigenlijk geen nee tegen kunt zeggen. Het is belangrijk om goed in kaart te brengen wat uw beweegredenen zijn en wat u met de verkoop wilt bereiken. Dit is cruciaal voor het vervolg van het verkooptraject. Weet u bijvoorbeeld al wat de waarde is van uw bedrijf? Bij het verkopen van uw bedrijf raden we aan een exit plan op te stellen.

Stap 2: Wie richt zich op de verkoop?

Het verkopen van een bedrijf is een complexe zaak en zeker bij grotere bedrijven is niet alles te regelen door een persoon. Door een verkoopteam samen te stellen en een duidelijke taakverdeling te maken, wordt het proces in behapbare stukjes opgehakt, zodat u en uw collega’s de verkoop in goede banen kunnen leiden.

Stap 3: Het bedrijf klaar maken voor de verkoop

Een cruciale stap in het verkooptraject. Door uw bedrijf verkoopklaar te maken wordt de kans op een succesvolle overname vergroot. Door een 500-Dagenplan op te stellen beschrijft u per onderdeel welke verbeteringen noodzakelijk zijn om het bedrijf aantrekkelijk te maken voor de verkopen. Het verkoopklaar maken is een proces dat als rode draad door het verkooptraject loopt.

Stap 4: Een koper vinden

Als u niet zelf bent benaderd door een geïnteresseerde koper, is het zaak om zelf op zoek te gaan naar koper(s). Er zijn meerdere mogelijkheden, zoals het verkopen aan een buitenstaander (management buy-in) of aan uw werknemers (management buy-out). Ook is het mogelijk om uw bedrijf aan een investeerder te verkopen of een strategische overname te realiseren.

Stap 5: De onderhandeling

U gaat met geïnteresseerde kopers om tafel zitten om te onderhandelen over de verkoop. Hierbij komen het verkoopbedrag, de verkooptermijn en verkoopgaranties ter sprake. Zorg ervoor dat u goed bent geïnformeerd over belangrijke garanties en vrijwaringen. Zo wordt de kans klein dat u schade wordt berokkend tijdens de verkoop.

Stap 6: Het afronden van de verkoop

Wanneer alle afspraken op papier staan en het verkoopbedrag is vastgesteld, kunt u de verkoop afronden. Het sluitstuk van de verkoop wordt gevormd door het tekenen van alle documenten bij de notaris. Nadat de notariële akte van levering is afgegeven is de koper officieel de eigenaar van de aandelen.

Schakel een overnamespecialist in

We raden aan om een overnamespecialist in te schakelen die u begeleidt tijdens het verkoopproces. Deze weet precies waar de valkuilen en mogelijkheden voor uw bedrijf liggen. Haal het maximale uit de verkoop van uw bedrijf met de steun van een ervaren organisatie, zoals Diligence. Zij hebben al honderden bedrijven succesvol bijgestaan bij een verkoop. Een overnamespecialist staat u bij van begin tot eind en neemt veel zorgen uit handen.

Categorie: Financieel

robin

Footer

Volg ons

  • E-mail
  • RSS
  • Twitter

Copyright © 2023 · De Slimme Ondernemer / Partners