Veel mensen hebben de misvatting dat je na een succesvolle startup binnen bent en dat het enkel nog maar een kwestie van opschalen is. In de werkelijkheid gaat het er echter heel anders aan toe. Het laten groeien van je bedrijf gaat gepaard met een groot aantal uitdagingen. Het is belangrijk om een groeistrategie te kiezen die goed bij jouw bedrijf en product past.
Groeistrategie bepalen
Volgens het Ansoff model zijn de belangrijkste groeistrategieën:
- Marktpenetratie
- Marktontwikkeling
- Productontwikkeling
- Diversificatie
Marktpenetratie
Bij marktpenetratie ligt de focus op het vergroten van je afzet op de al bestaande markt. Dit kan op twee manieren. Klanten bij de concurrent wegkapen of de afzet aan je huidige klanten verhogen. Je zal vooral moeten focussen op sales en marketing. Door goed op de trends en behoeften van de consumenten in te spelen kun je je bedrijf aantrekkelijk maken voor consumenten en kan je marktaandeel van je concurrenten afpakken.
Marktontwikkeling
Marktontwikkeling betreft het verkopen van bestaande producten in een nieuwe markt. Vaak wordt dit gedaan door met de prijs van een product te spelen. Een bekend voorbeeld hiervan was destijds bijvoorbeeld de Apple iPod. Dit was een duur apparaat voor echte muziekliefhebbers. Niet iedereen had hier zoveel geld voor over. Om de afzet te vergroten besloot Apple om de goedkopere iPod Shuffle op de markt te brengen. Door met prijzen/versies van producten te spelen kunnen nieuwe markten worden gecreëerd.
Tip: Het kan zijn dat je voor ontwikkelingen extra kapitaal nodig hebt en dit niet voorhanden hebt. Je kan besluiten om bij de bank aan tekloppen maar houdt rekening met een langdurig proces. Heb je het sneller nodig? Overweeg dan een particuliere geldverstrekken. Hierbij kan je geld lenen zonder jaarrekening!
Productontwikkeling
Productontwikkeling betreft het ontwikkelen van nieuwe producten voor bestaande klanten. Door je assortiment uit te breiden kan je naast je hoofdproducten extra producten verkopen aan je huidige klanten. Zo kan een groothandel in bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal ook kantoorartikelen in haar assortiment opnemen. Doordat het bedrijf al een vaste klantenkring heeft die herhaaldelijk bestelt, kost het vergroten van de afzet vaak relatief weinig moeite. Bovendien is je klant minder snel geneigd om over te stappen naar een concurrent als hij meerdere zaken bij jouw bedrijf heeft geregeld.
Diversificatie
Diversificatie betreft het ontwikkelen van een nieuw product voor nieuwe klanten. Dit wordt vaak gezien als de meest riskante groeistrategie. Het is maar de vraag of het product aan gaat slaan. Bovendien zie je vaak dat wanneer het aanslaat er als snel verbeterde versies van jouw product op de markt komen. Toch kent diversificatie ook enkele grote voordelen. Het is mogelijk om direct een voorsprong op de concurrentie te behalen. Ook kan men in het begin relatief hoge prijzen vragen aangezien er nog geen concurrentie op de markt is.