Om succesvol te zijn met je bedrijf moet je naamsbekendheid creëren. In dit artikel vind je een aantal concrete tips die jou helpen je bedrijf bekender te maken.
Geef dingen weg
Het weggeven van gebruiksvoorwerpen of iets wat gerelateerd is aan het product wat je bedrijf verkoopt moet je zien als een investering. Het kost in eerste instantie namelijk een hoop geld om jouw bedrijfsnaam op bieropeners of ruitenkrabbers te laten plaatsen. Maar door deze gebruiksvoorwerpen weg te geven vergroot je je naamsbekendheid.
Mensen die in het bezit zijn van een gebruiksvoorwerp waarop jouw bedrijfsnaam staat zullen namelijk door het gebruiken van deze producten gratis reclame maken voor jou bedrijf.
Je kunt er ook voor kiezen om eigen producten weg te geven. Als je bijvoorbeeld een groente- en fruitbedrijf hebt kun je gratis fruit weggeven aan klanten bij wijze van eerste kennismaking.
Zorg voor ‘free publicity’
Hoewel het weggeven van artikelen, op de lange termijn, ook een vorm van free publicity is, zijn er nog verscheidene andere mogelijkheden om de bekendheid van jouw bedrijf te vergroten.
Een voorbeeld van zo’n andere manier is het sturen van een persbericht met nieuwswaarde. Zorg er wel voor dat dit persbericht niet te commercieel overkomt op de neutrale lezen, want dan zal het waarschijnlijk niet geplaatst worden.
Word sponsor
Als jouw doelgroep veel sport kan het voor de naamsbekendheid goed zijn om een bepaald team te sponsoren. Je kunt bijvoorbeeld de shirts sponsoren of een bord plaatsen langs het veld.
Zorg er wel voor dat je er voldoende voor terug krijgt. Verdiep je dus voordat je begint met sponsoren in de voordelen die de gesponsorde club/het gesponsorde team jou te brengen heeft.
Online vindbaarheid
In dit digitale tijdperk wordt er veel gegoogeld. Het is daarom belangrijk dat je in de digitale wereld te vinden bent. Je vindbaarheid vergroten kan je doen door middel van zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing. Het is te begrijpen als je nog niet bekend bent met termen als zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing, het bestaat namelijk nog niet zo lang.
Gelukkig hoef je zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing niet zelf te doen. Er zijn namelijk diverse professionele bedrijven die jou vindbaar op internet kunnen maken.
Een belangrijk aspect van zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing is linkbuilding. Als je het niet ziet zitten om dit zelf te doen kun je de linkbuilding uitbesteden aan bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn.
Sociale media
Het aanmaken van en het content plaatsen op een sociale-media-account is, buiten de tijd die je er in steekt, gratis. Je kunt dus tegen minimale kosten een groot publiek aanspreken. Zorg er wel voor dat je content plaatst die past bij jouw bedrijf.
Organiseer iets
Door een prijsvraag uit te schrijven, een workshop te geven, een jubileum te vieren of een wedstrijd te organiseren kun je mensen op een leuke manier bij jouw bedrijf betrekken. Op deze manier maken mensen op een laagdrempelige manier kennis met jouw bedrijf en zullen ze bij het horen van jouw bedrijfsnaam terugdenken aan die leuke wedstrijd of die interessante workshop.