• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

De Slimme Ondernemer

Nieuws en informatie voor de moderne ondernemer in Nederland.

  • Financieel
  • Productiviteit
  • Marketing
  • Op de zaak
  • Vrije tijd
  • Contact

Hoe komt een bedrijf bovenaan in Google?

Marketing · juli 27, 2020

Bovenaan in Google; steeds meer bedrijven proberen dit te bereiken. Het digitale medium is een uitstekend hulpmiddel om gevonden te worden. Online vindbaar zijn heeft bovendien veel voordelen. Je hebt online bijvoorbeeld een veel groter bereik dan wanneer je een reclamezuil op een specifieke locatie plaatst. Door te scoren in de zoekmachines, bereik je bovendien specifiek de doelgroep, mits je voor de juiste zoekwoorden bovenaan in Google staat. Vrijwel iedereen maakt gebruik van het internet en van de Google zoekmachine, waardoor je ook vrijwel iedere doelgroep kunt bereiken.

Er is wel sprake van veel concurrentie

Bovenaan in Google komen is dus zeer aantrekkelijk voor de meeste ondernemers en bedrijven. Juist omdat hoog scoren in Google zo aantrekkelijk is, zijn er veel bedrijven die zich hiermee bezighouden. Er is over het algemeen dus veel sprake van concurrentie. Om deze reden is het niet eenvoudig om in de zoekresultaten te scoren. Wie voldoende tijd en aandacht in Search Engine Optimization (SEO) steekt, heeft echter wel de mogelijkheid om een goede positie in de zoekresultaten te krijgen.

Meer dan 200 factoren

Je positie in de rankings van Google wordt door meer dan 200 factoren beïnvloedt. De ranking wordt bepaald door middel van een uitgebreid algoritme. Dat algoritme is overigens niet openbaar. We weten dus niet precies welke berekening Google gebruikt om de ranking te bepalen. Wél brengt Google naar buiten welke factoren invloed hebben op de ranking. Wie hoog in de rankings van de Google zoekmachine wil komen, zal deze factoren moeten veranderen.

Goede voorbeelden van factoren die de ranking beïnvloeden, zijn bijvoorbeeld de snelheid waarop de website laadt en de hoeveelheid content. De content speelt een belangrijke rol, omdat Google de gebruikers van zijn zoekmachine informatie wil verschaffen. Mocht je zelf aanpassingen willen doen om beter te scoren, dan kun je dus altijd meer content toevoegen. Probeer in de content wel een aantal zoekwoorden te verwerken.

Linkbuilding om bovenaan in Google te komen

Wie echt bovenaan in Google wil komen, zal in de meeste gevallen gebruik moeten maken van linkbuilding. Dat is het creëren van nieuwe linkverwijzingen naar de website. Hoe meer kwalitatieve en relevante links, hoe beter je pagina zal scoren. Het is overigens wel van belang dat merendeel van de backlinks ook echt kwalitatief en relevant is. Een hoge Google ranking krijg je niet als er alleen gebruik gemaakt wordt van links vanaf spamwebsites. Integendeel zelfs, de zoekmachine kan dit bestraffen door je pagina minder goed vindbaar te maken.

Google betalen om in de zoekresultaten te komen

Je kunt er ook voor kiezen om Google te betalen om bovenaan in Google te komen. Je betaalt dan per klik op je advertentie. Deze dienst heet Google Ads en veel bedrijven maken er dankbaar gebruik van. Het enige nadeel is dat het vrij prijzig kan zijn om op deze manier te adverteren, vooral als de focus op zoekwoorden met veel concurrentie ligt. Voor een bedrijf met minder budget is SEO een betere oplossing. Voor de beste organische resultaten kun je ervoor kiezen om een online marketeer in te huren.

Sta jij al bovenaan in Google? Check het hier.

Categorie: Marketing

robin

Footer

Volg ons

  • E-mail
  • RSS
  • Twitter

Copyright © 2023 · De Slimme Ondernemer / Partners