Een webwinkel beginnen is voor veel mensen een droom, voor anderen allang de werkelijkheid. Het is tegenwoordig niet meer zo moeilijk omdat er veel verschillende aanbieders zijn waar je voor een laag tarief in de maand een webwinkel mee kan starten. Als je een webwinkel begint dan wil je natuurlijk wel de juiste software kiezen waar je nog een aantal jaartjes mee vooruit kunt. Dit is van groot belang zoals we je straks zullen vertellen. We hebben daarom een overzicht gemaakt waarmee je de verschillende webwinkelsoftwarepakketten met elkaar kunt vergelijken. Ontdek dit en meer tips om van je webwinkel een succes te maken!
De juiste software is van levensbelang
Het is slim om niet overhaast te werk te gaan als je een webwinkel begint. Vaak zit je vast aan een contract voor de webwinkelsoftware die je gebruikt, ook als dat niet zo is is het een hoop werk om over te stappen. De juiste keuze maken, daar kan je dus wel wat tijd aan besteden, dit zal je tijd besparen op de lange termijn. Over het algemeen zijn er twee systemen waar je aandacht aan zou moeten besteden. Open source zijn systemen waar programmeurs zelf aanpassingen aan kunnen doen, zoals Magento of WordPress bijvoorbeeld. Saas zijn softwarepakketten die je kan gebruiken door een maandelijks tarief te betalen. Beide hebben hun voor- en nadelen.
Voor- en nadelen open source
- + Alle functies mogelijk
- + Professionele uitstraling
- – Lage opstartkosten
- – Programmeur nodig
Voor- en nadelen Saas
- + Lage opstartkosten
- + In eigen beheer
- – Niet alle functies mogelijk
- – Maandelijkse kosten
Vergelijk de softwarepakketten
Voordat je van start gaat met het bouwen van de webshop is het dus belangrijk om het juiste systeem te kiezen. Hier ga je de webwinkel niet alleen in bouwen, maar hier ga je ook veel tijd in besteden als je orders moet verwerken bijvoorbeeld. Een vergelijking van de verschillende softwarepakketten om webwinkels te bouwen kan daarom erg handig zijn. Hierin zie je precies wat de verschillen in prijs zijn en welke functies je wel of niet op kunt rekenen.
Meer webwinkel tips
Op internet kan je meer ontdekken dan artikelen over de software die je moet kiezen. Hier vind je alle informatie om van je webwinkel een geheid succes te maken. We gaan onder andere in op de fase waarin je de webwinkel aan het opbouwen bent, de verschillende mogelijkheden die je hebt om marketing uit te voeren en de punten die je kan verbeteren om je webshop verder te optimaliseren.
Webshop bouwen
Vaak begin je met het bouwen van een webwinkel. Je hebt een idee of zelfs een gat in de markt ontdekt en deze spullen wil je online verkopen. De eerste stap is dan vaak om te kijken naar een handig systeem waarmee je een webwinkel kunt bouwen.
Je shop optimaliseren
Voordat je al te veel geld aan marketing uit gaat geven is het verstandig om je webwinkel helemaal te optimaliseren. Zodat je er zeker van bent dat de vele bezoekers die gaan komen, ook daadwerkelijk klanten worden. Hierbij kijk je bijvoorbeeld naar de verschillende manieren om bezoekers eenvoudig af te laten rekenen. Daarvoor is het natuurlijk van belang dat een bezoeker het juiste product in ieder geval weet te vinden. Door een goede zoekfunctie en een goede navigatiestructuur bijvoorbeeld.
Webwinkel marketing
Als je ervan overtuigd bent dat je shop goed geoptimaliseerd is, kan je beginnen met het opzetten van de marketingmolen. Vaak bestaat het uit een mix van manieren om relevante bezoekers naar je website te trekken. Zoekmachine-optimalisatie is hierbij van groot belang, dan weten relevante bezoekers jou in ieder geval te vinden. Je kan ook adverteren op Marktplaats of social media om je product aan de man brengen.