Het jaar is alweer bijna voorbij: tijd voor een grote schoonmaak op kantoor! Niets is namelijk fijner dan het nieuwe jaar beginnen met een schone, opgeruimde en overzichtelijke werkplek. In dit artikel vertellen we je aan de hand van een aantal tips, meer over hoe je je kantoor zo goed mogelijk kunt opruimen.
1. Begin met een plan
Deze stap is vooral belangrijk wanneer je het kantoor samen met je werknemers of medewerkers wilt opruimen. Plan een ochtend of middag in voor de schoonmaak op kantoor. Zo kunnen jullie per persoon de eigen werkplek of het eigen bureau aanpakken en vervolgens samen de gezamenlijke werkplekken opruimen, zoals de vergaderruimte. Deze manier van opruimen en schoonmaken werkt motiverend en is ook nog eens overzichtelijker. Het inplannen van een geschikt moment is tevens ook handig wanneer je alleen werkt.
2. De volgende stap: het opruimen van het bureau
Een bureau is vaak een verzamelplek van verschillende spullen en papieren die u gebruikt tijdens het werken. De helft van alles wat er op je bureau staat, kan waarschijnlijk weggegooid of opgeborgen worden. Om een groot deel van de kantoorschoonmaak achter de rug te hebben is het goed om te beginnen met het selecteren van welke items weg kunnen en welke kantoorartikelen, documenten of papieren juist netjes opgeborgen moeten worden. De kantoorartikelen die je wilt behouden kun je het best bewaren in een handige bureau organiser.
3. Orden je gegevens
Om te voorkomen dat je bureau na een korte tijd weer rommelig is, is het essentieel om een systeem te verzinnen voor het bewaren van post, documenten en andere papieren. Je kunt gebruik maken van een brievenbak of de handige tip van Lifehacking opvolgen: kies voor een digitaal opbergsysteem. Het scannen en digitaal bewaren van documenten zorgt voor ruimtebesparing en maak het makkelijk om belangrijke documenten snel terug te vinden.
4. Maak de werkruimte en bureau schoon
Nu je bureau en eventueel de bureaus van de medewerkers zijn opgeruimd, kan er daadwerkelijk schoongemaakt worden. Maak als eerst het bureau schoon en besteed hierna aandacht aan de overige kasten, ruimtes en ook de kantine. Gebruik geschikte schoonmaakmiddelen en vergeet de vloer en de ramen niet.
5. Probeer de werkplek netjes te houden
Zijn alle bureaus, de gemeenschappelijke ruimtes en de overige werkruimtes opgeruimd en schoongemaakt? Dan kun je met een fijn gevoel het nieuwe jaar in. Om dit fijne gevoel vast te houden is het belangrijk om de werkplek netjes te houden. Kies voor vaste momenten om de bovenstaande stappen te herhalen. Voorbeeld: doorloop de stappen voor het gehele kantoor één keer in de maand en ruim je bureau minimaal één keer in de week op.
Veel succes met het opruimen van het kantoor!