Als drukke ondernemer in de horeca kan het soms lastig zijn om het overzicht in de keuken te behouden. Gelukkig bestaan er verschillende soorten keukenmanagement software, die het runnen van jouw keuken een stuk gemakkelijker kunnen maken. Hoe? Wij zetten een aantal functies van deze digitale plannen keukenhulpjes op een rij.
Alle gegevens bij elkaar
Met de keukenmanagement systemen behoort een chaotische administratie tot het verleden. Al je belangrijke informatie – zoals menu’s, recepten, prijzen, kosten, bestellingen en gegevens over de bereiding en opmaak van gerechten – kan overzichtelijk bij elkaar worden bewaard en geordend. Inclusief bijbehorende foto’s en video’s. Wijzigingen kunnen daarbij meteen worden doorgevoerd. Zo heeft iedereen op de werkvloer elke dag toegang tot uitgebreide en actuele informatie, veelal door middel van een gebruiksvriendelijk touchscreen. Handig voor de kok bijvoorbeeld, die op deze manier altijd de recepturen kan raadplegen.
Digitaal takenoverzicht
Met de keukensoftware kan jouw plan voor voedselveiligheidssysteem HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) en jouw MEP (Mise en Place) lijst van voorbereidende werkzaamheden gemakkelijk worden bijgehouden en geregistreerd. Dat komt goed van pas voor jou en je collega’s, maar ook voor keuringsdiensten en het management dat controles uitvoert. Het is mogelijk om een gedetailleerd bestand van taken en taakhistorie op te stellen, waarin onvoltooide en voltooide taken worden weergeven en gekoppeld aan de desbetreffende medewerkers. Daarbij heb je beschikking over gegevens van vereiste controles en instructies.
Allergenen registratie
Het nauwkeurig registreren van allergenen kan met de keukenmanagement software heel wat makkelijker worden gemaakt. De systemen kunnen verbinding maken met PS in Foodservice, de database voor productinformatie van groothandel producten. Daarmee heb je te allen tijde allergenendeclaraties van alle gebruikte ingrediënten bij de hand. Bovendien kunnen menu’s worden gelabeld met informatie over allergenen. Op die manier kun je zo goed mogelijk voldoen aan de Europese voorschriften. www.bloomin.com/pharmacists-warn-about-online-getting-of-remedies/
Snel printen van bruikbare etiketten
Sluit je een printer aan op de software voor keukenmanagement, dan kun je handige etiket stickers printen. Deze labels geven bijvoorbeeld informatie over allergenen, productie, ontdooiing en de houdbaarheidsdatum van producten. De software kan daarbij zelf de houdbaarheidsdatum van producten berekenen. En ook niet onbelangrijk: de stickers zijn eenvoudig weer te verwijderen. www.bloomin.com/pharmacists-warn-about-online-getting-of-remedies/
Inzicht in kosten en opbrengsten
De keukenmanagement software biedt eenvoudig inzicht en rapportage op het gebied van derving-registratie, veranderende ingrediënt-prijzen, kostprijsberekeningen en de opbrengst van bepaalde gerechten. Weggegooid voedsel en de inkoopprijzen daarvan worden bijgehouden in het systeem. De prijs stijging of daling van elk gerecht en ingrediënt wordt automatisch aangepast. En door middel van analyse van menu’s kun je zien welke gerechten het beste verkopen en de meeste winst opleveren voor jouw horeca onderneming.
Meer weten over keukenmanagement en horeca software?
Met deze lijst houden de mogelijkheden niet op. Denk je erover om jouw horecabedrijf te automatiseren? Lees dan meer over de beschikbare horeca software.