Als ondernemer heb je het niet altijd even gemakkelijk. Je bent constant op zoek naar een nieuwe markt voor jouw diensten of producten. Waarom zou je jezelf daarbij laten beperken door de landsgrenzen? Over de grens wonen miljoenen potentiële cliënten die jouw product of dienst graag willen hebben. Maar wat komt er allemaal bij kijken als je wilt ondernemen in het buitenland?
Marktverkenning
Het klinkt spannend, ondernemen in het buitenland. Maar waar wil je beginnen? Het buitenland is namelijk nogal groot. Een logische keuze lijkt misschien Duitsland of België, onze buurlanden. De keuze van het land is natuurlijk ook afhankelijk van wat je wilt aanbieden. Op de website van de Rijksdienst voor Ondernemen vind je meer informatie over verschillende landen. Ook hebben zij verschillende experts in dienst die je kunnen helpen om contact te leggen met potentiële handelspartners. Voordat je deze stap zet, is het belangrijk om voor jezelf helder te formuleren in welke vorm je de onderneming in het buitenland wilt opzetten. Opereer je vanuit Nederland met een vestiging in het buitenland? Of ga je de firma verhuizen om daar een geheel nieuw bedrijf op te zetten? Of kies je liever voor een handelspartner in het buitenland?
Stappenplan ondernemen in het buitenland
Er zijn verschillende stappen verbonden aan het beginnend ondernemen in het buitenland. Op de ondernemerswebsite van ING staat een stappenplan dat je kunt gebruiken bij het starten van een onderneming in het buitenland. Wanneer je bent aangesloten bij een beroepsvereniging of andere overkoepelende organisatie, kun je daar vaak ook informeren over het ondernemen binnen jouw markt in het buitenland.
Maak gebruik van je netwerk
Een verhuizing naar het buitenland is een gigantische onderneming. Een goede voorbereiding is daarbij het halve werk. Binnen jouw professionele of persoonlijke netwerk zijn er misschien wel mensen die iemand kennen die jou kan helpen. Vertel aan verschillende mensen in grote lijnen wat je van plan bent. Als ze iemand kennen die mogelijk geïnteresseerd is, kun je met diegene contact leggen. Het moeilijkste is namelijk om ergens binnen te komen. Wanneer je iemand kent die je kan helpen om een voet tussen de deur te krijgen, zal dit je een hoop tijd en energie schelen.
Verzamel informatie
Kennis is macht. Zodra je een keuze hebt gemaakt voor een bepaald land, is het verstandig om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over jouw potentiële klanten. Met welke regels krijg je te maken? Hoe zit het juridisch allemaal? Wat zijn de cultuurverschillen en hoe beïnvloeden deze de verkoop van jouw product of dienst? Hoe zit het met de taal in het land? En als je zelf te weinig informatie in kunt winnen, schakel dan vooral een expert in. Want het zou zonde zijn als je onderneming mislukt omdat je te weinig kennis had over bijvoorbeeld de regelgeving.