Eigenlijk moeten we de ouderwetse sales tijger zeggen aangezien de term account manager officieel natuurlijk gebruikt moet worden voor degene die de relatie met de bestaande klant onderhoudt en uitbouwt. Feit blijft dat koude acquisitie op sterven na dood is en potentiële klanten zich meer en meer online oriënteren.
Online lead generatie via Google
De belangrijkste bron voor online lead generatie in Nederland is zonder twijfel de zoekmachine Google. Bovenaan staan in Google betekent de meeste leads (als je tenminste een pakkende titel en beschrijving hebt) zo simpel is het. Niet op de 1e pagina van Google staan betekent meer en meer dat je eigenlijk nauwelijks bestaat, want vrijwel niemand klikt naar de 2e pagina.
Om hoog in Google te komen ben je meer afhankelijk van echte seo specialisten of Google AdWords (het advertentiesysteem van Google) specialisten. Een seo bureau zorgt er voor dat je bovenaan in de gratis zoekresultaten komt. Tot een jaar of 10 geleden was dat allemaal redelijk eenvoudig, maar Google is slimmer geworden en de concurrentie moordend. Zonder ervaren seo professional ga je het echt niet meer redden en is de term ‘gratis zoekresultaten’ behoorlijk relatief geworden.
De basis van een goede vindbaarheid en daarmee lead generatie ligt in een goede techniek / structuur van de website, externe links en goede (en regelmatig nieuwe) content, maar inmiddels heeft Google zo’n 200 factoren die je positie bepalen.
Vergeet Social Media niet
Naast Google is Social Media de laatste jaren belangrijk geworden voor lead generatie. Niet voor niets spreken we tegenwoordig van Social Selling. Mocht je bijvoorbeeld nog niet goed gevonden worden in Google kun je je blog artikelen delen op Social Media en zo toch een aanzienlijk bereik realiseren voor je content / website. Uiteraard kun je Social Media ook direct in zetten om contacten te leggen met mensen die bezig zijn met een bepaald onderwerp, zo kun je als reisbureau bijvoorbeeld direct een leuke last minute aanbieden op Twitter als iemand een tweet verstuurd over vakantie.
Kosten besparen
Als je je online marketing goed inricht heb je veel minder offline capaciteit nodig om leads te genereren. Hiermee kun je besparen op zaken als salaris, werkplekken en brandstofkosten. De kostbare tijd die een verkoper in de auto en bij een kansloze prospect zou besteden kun je nu afdoen met een mailtje. De uren die je verkoper kwijt geweest zou zijn kan hij nu besteden aan warmere leads of …..
Vrijwel alles is meetbaar
Het voordeel van online is dat vrijwel alles meetbaar is, van je positie in Google, het aantal bezoekers op je website tot en met welk bedrijf welke pagina’s op je website heeft bekeken en welke advertentie tot een aanvraag of verkoop heeft geleid. Wordt niet één van die bedrijven die online lead generatie onderschat en daardoor de boot mist.