De ontwikkelingen op het gebied van webdesign zijn de laatste 20 jaar erg hard gegaan. Waar eind jaren ’90 nog volstaan kon worden met een logo, een beetje tekst en wat contact informatie zijn websites tegenwoordig volledige self-service en sales-en marketing kanalen geworden.
Eind jaren ’90 hoefde er ook nog geen rekening gehouden te worden met de vele browsers en schermen die er nu zijn. Internetten deed je op een desktop en je had de keuze uit Internet Explorer of Netscape als browser.
Inmiddels zijn er meerdere browsers (Chrome, Internet Explorer, FireFox en Safari als de 4 bekendste) en bekijkt inmiddels zo’n 50% van je bezoekers je website via een tablet of mobiele telefoon.
De gebruikerservaring voorop
Tegenwoordig willen de bezoekers van je website van alles zelf kunnen regelen. Of het nu gaat om het kopen van een product, het bekijken van een productvideo of het aanvragen van een offerte je bezoeker wil zo snel mogelijk gedaan hebben waarvoor hij op je website kwam. Als je website dan niet geschikt is voor mobiele apparaten en je bezoeker komt bijvoorbeeld via zijn of haar telefoon op je website loop je hoogstwaarschijnlijk een potentiële klant mis.
Responsive webdesign als basis
Voor iedere professionele webdesigner is responsive webdesign al jaren het uitgangspunt. Eigenlijk zou je als opdrachtgever niet eens meer hoeven te vragen of je nieuwe website geschikt wordt voor mobiele apparaten, maar het kan nooit kwaad het vast te leggen in je pakket van eisen. Sommige moderne webdesigners maken websites volgens het adaptive webdesign principe. Waar responsive webdesign de contentblokken van het design als het ware anders rangschikt op een mobiel apparaat toont een website volgens adaptive design soms een compleet ander design en ook compleet andere content. Zeker voor websites waar bezoekers snel een handeling uit willen voeren is adaptive webdesign zeer geschikt.
De voorkeur van Google
Sinds april 2015 hebben websites die geschikt zijn voor mobiele apparaten ook echt een streepje voor bij Google en komen ze hoger in de mobiele zoekresultaten. Sinds april 2015 zijn er al wat serieuze verschuivingen in die mobiele zoekresultaten geweest, maar verwacht wordt dat de verschillen in 2016 alleen maar groter worden. Mocht je dus nu nog geen website hebben die geschikt is voor mobiel ga daar dan echt wat aan doen, want je loopt echte potentiële klanten / omzet mis.