Adverteren op social media is zeer waardevol voor jou als MKB’er. Met social media advertising zorg je ervoor dat jouw bedrijf onder de aandacht komt bij een specifieke doelgroep, die waarschijnlijk interesse heeft in jouw product of dienst. De advertenties dragen bij aan je online reputatie, vergroten de betrokkenheid van je doelgroep en leiden tot meer verkeer naar je website. Dit verkeer kun je vervolgens omzetten naar meer conversie. Een levendig social media kanaal vol betrokkenheid leidt daarnaast tot een hogere positie in de zoekmachines, doordat je met een goede social media pagina online beter vindbaar bent. Facebook is onmisbaar binnen je marketing mix, waarbij je ook gebruik kunt maken van offline marketingmiddelen. Gebruik deze 3 tips om een sterke social media campagne op te zetten.
Kies een specifieke doelgroep
Facebook biedt uitgebreide en specifieke mogelijkheden om je doelgroep te targeten. Naast onderwerpen en interesses kun je bij het adverteren op social media nog verder specificeren op sociaal-demografische kenmerken. Wat een zeer interessante optie is van Facebook zijn de lookalike audiences. De lookalike audiences zijn doelgroepen die Facebook automatisch voor je kan aanmaken. Het algoritme van het social media platform gaat op zoek naar nieuwe mensen die veel overeenkomsten hebben met jouw beste klanten of meest actieve bezoekers. Door de doelgroep grootte van je lookalike audience op 1% te zetten vindt Facebook altijd nieuwe mensen die het meest lijken op jouw ideale klant. Je benadert dan namelijk de meest relevante personen uit je mogelijke lookalike audience.
Gebruik meerdere beelden
Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat het succes van je advertentie voor bijna 70% afhangt van de afbeelding die je kiest. Dit moet een echte eyecatcher zijn. Gebruik meerdere afbeeldingen binnen een advertentie voor de meest effectieve advertentie op social media. Facebook kan zo automatisch testen met verschillende varianten. Gebruik afbeeldingen die relevant zijn voor jouw product of dienst en die de aandacht trekken.
Testen tot je de optimale advertentie hebt gevonden
Om het beste resultaat te krijgen zal je moeten testen, testen en testen. Zo kun je een advertentie aanmaken gericht op verschillende doelgroepen, die niet allemaal dezelfde resultaten zullen laten zien. Daarnaast kun je andere elementen in je campagne testen, zoals verschillende advertentievormen, diverse afbeeldingen of verschillende stukken tekst. Het resultaat kun je beoordelen op bereik, het aantal reacties en de CTR (Click Through Rate).
Vaak onderschatten MKB’ers het adverteren op social media. Om succesvolle campagnes op te zetten en gaandeweg te optimaliseren heb je specifieke kennis nodig en ben je veel tijd kwijt. Als je deze kennis en tijd hebt, valt het aan te raden om zelf met adverteren op social media aan de slag te gaan. Heb je dit niet? Dan kun je ervoor kiezen om een social media specialist in te huren die jou kan helpen bij het opzetten van een sterke social media campagne.
Meer weten over marketing. Laat je hier verder inspireren!