Als ondernemer heb je passie voor wat je doet. Passie voor jouw bedrijf. Passie voor wat je bereikt met jouw bedrijf en hoe al dan niet je personeel daar aan bijdraagt. Je bent niet voor niets een eigen onderneming begonnen: je bent er goed in en vindt het leuk. Toch zijn er altijd zaken die je niet allemaal zelf kunt doen. Echter is uitbesteden lastig voor veel ondernemers. In dit blog gaan we daar wat dieper op in en noemen we een aantal wellicht herkenbare voorbeelden. Want een Slimme Ondernemer besteedt zaken soms gewoon uit.
Randzaken bij jouw onderneming
Wat voor onderneming jij ook leidt, er zijn altijd randzaken in een bedrijf aanwezig. Naast jouw primaire processen, spreken we daarom ook wel van secundaire en bestuurlijke processen.
Bij het primaire proces gaat het om het daadwerkelijke proces dat leidt tot een product of dienst voor de klant. De ondersteunende processen, ook wel secundaire processen, zorgen ervoor dat het mogelijk is deze primaire activiteiten uit te voeren. Denk hierbij aan inkoop en personeel.
Zo bestaat het primaire proces van een horeca onderneming uit het binnenhalen van gasten, hen te eten en te drinken geven en een goed verzorgde avond geven. De ondersteunende processen zijn het personeel dat het lekkerste kopje koffie maakt en de melk en bonen die hiervoor moeten worden ingekocht. Zonder die ondersteunende zaken kom je dus niet heel ver.
Deze theorie wordt de waardeketen van Porter genoemd. Uit deze waardeketen kun je opmaken wat er leidt tot (meer)waarde van jouw product of dienst. Het kan zijn dat je je gehele ondersteunende proces uitbesteed, maar je kunt soms ook delen uit je primaire proces uitbesteden.
Personeel uitbesteden
Personeel is nog al eens iets wat bedrijven deels uitbesteden. Dit kan het geheel “inhuren” van personeel zijn, maar ook het HRM (Human Resource Management) van je bedrijf uitbesteden aan professionals. Personeel is namelijk niet zomaar iets. Er komt veel bij kijken om hen aan te nemen, tevreden te houden en eventueel weer uit te laten stromen. Wanneer dit niet jouw sterkste kant is en je er niemand intern voor hebt zitten, kun je ervoor kiezen je personeelszaken uit te besteden.
Productie
Wanneer je een product biedt, is het natuurlijk belangrijk dat deze volledig goed, kwalitatief en gecontroleerd op de markt verschijnt. Waarschijnlijk heb jij een fantastisch idee (gehad), maar wie zorgt er nu voor de uitvoering? Hier kun je natuurlijk mensen voor aannemen, maar veel bedrijven besteden de daadwerkelijke productie uit.
Je kunt er ook voor kiezen om de engineering of assemblage uit te besteden. Zo ben je verzekerd van een kwalitatief en technisch goed ontwikkeld product. Het is namelijk helemaal niet gek als je hier zelf niet alle verstand van hebt.
Diensten
Wanneer je een dienst aanbiedt, komt hier waarschijnlijk veel kennis, kunde en ervaring bij kijken. Dit kun je eventueel zelf, maar wellicht is er aanvullende kennis nodig. Kun jij zelf namelijk elke doelgroep of elk probleem aan? Wanneer je een Online Marketing bureau begint, is het bijvoorbeeld handig om iemand te hebben die technisch alles snapt. Of wanneer je dat zelf bent, iemand die aantrekkelijke teksten kan schrijven.
Conclusie. Het is dus helemaal niet vreemd om zaken uit te besteden als je een eigen onderneming hebt. Een slimme ondernemer kiest hier juíst voor. Je kunt tenslotte niet overal goed in zijn en dat moet je wellicht ook helemaal niet willen.