• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

De Slimme Ondernemer

Nieuws en informatie voor de moderne ondernemer in Nederland.

  • Financieel
  • Productiviteit
  • Marketing
  • Op de zaak
  • Vrije tijd
  • Contact

De voordelen van zakelijk VoIP bellen

ICT, Op de zaak · april 1, 2016

Telefoon gesprekken voeren over een internetverbinding is aanzienlijk goedkoper dan traditioneel bellen via een separaat kabelnetwerk van een telefonie provider. Bij VoIP telefonie wordt hetzelfde netwerk waarmee u online gaat gebruikt om gesprekken door te geleiden, hetgeen voor een fikse verlaging van de kosten zorgt. Bij zakelijk gebruik variëren de maandelijkse besparingen op de telefoonrekening doorgaans tussen 25 procent en 60 procent. VoIP telefonie is daarom reeds volledig geïntegreerd binnen grote ondernemingen, en ook het MKB (midden- en kleinbedrijf) en Zzp’ers (zelfstandigen zonder personeel) maken de laatste jaren steeds vaker de omschakeling.

De technische zijde van het verhaal

Bij VoIP (voice over IP) wordt het IP-adres als contactpunt gebruikt door het telefoontoestel. Spraak wordt in digitale vorm over het internet verstuurd naar telefooncentrales, en van daaruit naar andere telefoontoestellen. Dit kan een ander VoIP toestel zijn, maar ook een ‘normaal’ toestel (vast of mobiel) welke op een centrale van KPN, Vodafone, T-Mobile, Telfort, Tele2 of andere provider is aangesloten. Omdat de telefoonmaatschappijen in Nederland al bijna twintig jaar gebruik maken van digitale verbindingen via een ISDN kabelnetwerk en een GSM mobiel netwerk hoeft er geen omschakeling plaats te vinden. VoIP gesprekken zijn dan ook minimaal even snel en even helder als gesprekken bij traditionele telefonie.

Meer voordelen aan zakelijk VoIP

Naast kostenbesparing kent VoIP bellen nog een aantal andere specifieke voordelen.

  • Onbeperkt aantal gelijktijdige gesprekken. Zolang er voldoende bandbreedte is kan over één netwerkverbinding op hetzelfde moment een nagenoeg onbeperkt aantal gesprekken gevoerd worden.
  • Niet aan locatie gebonden. Bij VoIP is een telefoonnummer gekoppeld aan een VoIP-account en niet aan een geografische locatie. VoIP telefoon toestellen kunnen zowel intern (binnen een bedrijfslocatie) als extern (naar een ander gebouw) verplaatst worden zonder dat dit invloed heeft op het telefoonnummer of het functioneren van het toestel. Zolang het toestel verbinding heeft met het internet bent u bereikbaar.
  • Minder bekabeling. Er is slechts één infrastructuur nodig voor data en spraak verkeer binnen het bedrijf. VoIP telefoon toestellen kunnen middels een draadloze WiFi verbinding aan het internet gekoppeld worden.
  • Hosted VoIP. Bij een dergelijk abonnement maakt uw bedrijf bij inkomende en uitgaande gesprekken gebruik van een VoIP centrale van een datacenter (centrale in de cloud). U geniet hierbij van alle mogelijkheden van een professionele telefooncentrale zonder dat u er een hoeft aan te schaffen.
  • Ruimte voor nieuwe producten en diensten.

Wat is er nodig voor VoIP telefonie

Het enige dat nodig is om VoIP te kunnen bellen is een VoIP geschikte telefoon (vast of draadloos) en een vaste internetaansluiting. De bandbreedte is een algemene aanduiding voor de snelheid waarmee een internetverbinding data verstuurt en ontvangt. Met een glasvezel verbinding zit u qua bandbreedte altijd goed, maar ook een ADSL-verbinding biedt in de meeste gevallen voldoende bandbreedte om naast het gebruikelijk internetverkeer onbeperkt te telefoneren.

Categorie: ICT, Op de zaak Tags: telefonie

de Redactie

Footer

Volg ons

  • E-mail
  • RSS
  • Twitter

Copyright © 2023 · De Slimme Ondernemer / Partners