Een ‘loyalty platform’ is een methode om aan klantenbinding te doen door klanten te belonen telkens als ze bij een bepaalde zaak inkopen. De meest bekende hulpmiddelen die zo worden gebruikt door loyalty platforms zijn klantenzegeltjes, klantenkaarten, air miles, klantenaandelen, coupons, kortingsbonnen, gadgets verzamelingen en dergelijke, maar in principe kan elk middel worden ingezet om klanten te binden. Sommige supermarkten doen al decennia lang aan klantenbinding met platformen die het verschil terugbetalen als u elders hetzelfde product goedkoper kan inkopen. De laatste jaren zien we een groot aanbod aan verschillende loyalty platforms. Dit type marketing is nochtans niet nieuw, maar naarmate de concurrentie toeneemt worden deze getrouwheidsplatformen belangrijker en belangrijker in de verkoop.
Loyalty marketing
Loyalty marketing is een strategische tak van marketing waarmee een bedrijf probeert te groeien door klanten met een incentive, een aanmoedigingsprijs pogen te binden. Deze vorm van marketing probeert de klant een product of een merk te laten inkopen door de inschatting van de waarde van dat product of merk door die klant te beïnvloeden. Deze tak van marketing wint steeds meer aan gewicht door de toename van marketing op het internet en meer en meer bedrijven doen online aan klantenbinding via loyalty platforms.
Loyalty
We zien al jaren dat loyaliteit met klanten opbouwen veel verder gaat dan klanten te binden en verloop van klanten naar de concurrentie te vermijden. Vandaag gaat het erom een interactieve, wederzijdse relatie op te bouwen met de klanten. Voornamelijk – maar niet uitsluitend – omdat de hedendaagse klant kritisch en intelligent is. Verder zijn grote bedrijven nu technologisch beter in staat om op de persoonlijke noden van elke klant specifiek in te spelen.
Internet marketing
De technologie die in de internetmarketing werd ontwikkeld staat bedrijven nu al toe om wereldwijd aan gepersonaliseerde klantenbinding te doen. Een loyalty platform is veel meer geworden dan een klantenkaartje. Achter de webshops zitten tegenwoordig gigantische netwerken van ‘big data’ databases die worden geanalyseerd door gespecialiseerde takken van internet marketing. Gespecialiseerde bedrijven nemen aan dat het vooraf herkennen van de aankoopintentie van een klant de winst van digitale bedrijven nu al met 15% heeft opgedreven. Naarmate meer klanten digitaal inkopen en naarmate de technologie deze intentie beter kan herkennen, zal de winst nog stijgen.
Toekomst
Als de technologie beter wordt en als we de aankoopintentie van de klant beter kennen, dan zullen loyalty platforms in de toekomst nog veel belangrijker worden dan dat ze dat vandaag al zijn. Oma’s spaarboekje met klantenzegeltjes van de melkboer mag misschien verdwenen zijn, maar klanten binden is wellicht nog nooit zo belangrijk geweest en uiteindelijk worden we er als klant ook nog beter van in onze portemonnee.
Bron: ecommercewebshops.nl