• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

De Slimme Ondernemer

Nieuws en informatie voor de moderne ondernemer in Nederland.

  • Financieel
  • Productiviteit
  • Marketing
  • Op de zaak
  • Vrije tijd
  • Contact

Wat is narrowcasting?

Marketing · augustus 6, 2019

Narrowcasting is het tegenovergestelde van broadcasting. Bij broadcasting zend je voor een groot publiek uit. Dan weet je nooit precies wie je doelgroep is of wie er op dat

moment kijkt. Narrowcasting bedient juist een specifieke doelgroep. Op een specifiek moment en op een specifieke locatie.

Waar is narrowcasting allemaal voor geschikt?

Narrowcasting is te gebruiken binnen vele markten en branches. Het is bijvoorbeeld erg geschikt voor corporates om hun KPI’s te presenteren. Je kan het dan zelfs zo inrichten dat iedere afdeling de cijfers te zien krijgt die voor hun van belang zijn. De marketing afdeling de cijfers van social media en de sales afdeling cijfers over de voortgang van hun doelen. Maar narrowcasting is natuurlijk ook heel geschikt voor de entertainment industrie. Zo kan je gasten extra informatie geven tijdens het wachten. Narrowcasting wordt dan ook wel een wachtverzachter genoemd.

Waar moet je op letten bij narrowcasting?

Omdat narrowcasting een hele specifieke doelgroep aanspreekt moet je er goed op letten dat je boodschap aansluit bij deze doelgroep. Een boodschap die niet matcht met de doelgroep kan een averechts effect hebben. Een boodschap die wel aansluit bij de doelgroep kan bijvoorbeeld extra verkoop stimuleren. Zorg er dus voor dat je goed over je content nadenkt. Het is ook belangrijk dat deze content up-to-date blijft. Er is niks erger dan een boodschap verspreiden die al achterhaald is. Werk je in een branche waar je graag visueel je boodschap overbrengt? Gebruik dan videowalls. Zo blaas je je doelgroep omver met je geweldige visuele content.

De grootte van je bedrijf.

Je hoeft geen multinational te zijn om gebruik te maken van narrowcasting. Ook voor bijvoorbeeld een eenmanszaak kan het handig zijn. Tijdens het wachten kan je zo al extra informatie aan de gast verstrekken. Of gebruik narrowcasting in de etalage, om ook na sluitingstijd je doelgroep te bereiken. Voor grotere bedrijven is het een mooi middel om intern te communiceren. Zo is iedereen continu op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen het bedrijf. De content bepaal je zelf, dus het maakt voor narrowcasting niet uit hoe groot je bedrijf is.

Het beheren van narrowcasting.

Het is tegenwoordig niet moeilijk meer om je narrowcasting te beheren. De meeste systemen worden geleverd met een content management systeem (CMS). Je kan gebruik maken van standaard templates om ervoor te zorgen dat alles in jouw huisstijl gepresenteerd wordt. Zo zie je maar, vraag vandaag de informatie op en begin zo snel mogelijk met narrowcasten!

Categorie: Marketing

Patrick

Footer

Volg ons

  • E-mail
  • RSS
  • Twitter

Copyright © 2023 · De Slimme Ondernemer / Partners