Het is belangrijk dat een ondernemer via meerdere kanalen bereikbaar is. Een makkelijk te bereiken ondernemer scoort beter dan een ondernemer die lastig te bereiken is. Door middel van de verschillende kanalen kun je in contact komen met klanten. Daarom is het van groot belang dat er duidelijke contactgegevens zijn. Hier hangt namelijk het succes van de onderneming aan vast. Bereikbaarheid van de onderneming is van groot belang voor potentiële klanten. Klanten willen vaak snel, professioneel en vriendelijk behandeld worden. Ondernemer zijn is vaak een drukke baan. Toch kun je door verschillende dingen toe te passen, het jezelf makkelijker maken. In dit artikel volgen wat manieren waardoor je goed bereikbaar bent maar dat je er toch nog enigszins controle over hebt.
Nummer 1: E-mail
Er zijn zaken die ook via de mail afgehandeld kunnen worden, zoals aangelegenheden die geen spoed hebben. Om het jezelf wat makkelijker te maken kun je een bepaalde tijd kiezen waarop je deze mailtjes beantwoord. Zo hoef je niet telkens de mail te controleren, maar staat daar een vaste tijd voor in de agenda. Een e-mailadres zorgt eigenlijk voor continue bereikbaarheid. Zorg er dan wel voor dat die e-mails snel worden beantwoord.
Een goed werkende website
Veel mensen nemen contact op met een ondernemer nadat ze de website hebben bezocht. Daarom is een goed lopende website van belang. Ook andere ondernemers kunnen via de website contact met je opnemen om hun diensten aan te bieden en/of te verkopen. Via de site kun je vaak ook contact opnemen via een contactformulier. Ook hierbij kun je als ondernemer een vaste tijd noteren waarop je deze behandeld.
Bereikbaarheid per telefoon
Sommige zaken wil je graag via de telefoon behandelen. Via deze weg kun je vaak meer bespreken dan door middel van een mailtje. Het is dus van belang dat je ook via de telefoon goed bereikbaar bent. Bij een kapotte telefoon is een snelle telefoon reparatie essentieel. Als je op bepaalde dagen en tijden niet bereikbaar wilt zijn kun je dit laten weten op de website. Op deze manier kun je meer rust en overzicht creëren voor jezelf als ondernemer. De beller is sneller en zo denken veel mensen er toch echt nog steeds over. Sta dus telefonisch voor je doelgroep klaar.
Tip! Lees hier meer over de voordelen van zakelijk VoIP bellen.
Aan de deur?
Dan is er natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat er personen via de deur contact proberen te maken. Ook hierbij kun je tijden afbakenen waarop dit contact mogelijk is. Zeker bij je eigen woning is dit van belang. Misschien heb je liever helemaal geen mensen die aan de deur komen. Dan kun je er het beste voor zorgen dat het adres privé is. Als je het adres wel benoemt, kun je er duidelijk bij vermelden dat je liever geen bezoek aan de deur hebt. Of eventueel alleen op afspraak.
De verantwoordelijkheid van een ondernemer
Kortom, als ondernemer heb je nu eenmaal de verantwoordelijkheid om bereikbaar te zijn en zaken te beantwoorden of op te lossen. Je hoeft echt niet per se 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar te zijn. Zorg er wel voor dat de mogelijkheden er altijd zijn. Jouw eigen onderneming is jouw eigen verantwoordelijkheid, dus goede bereikbaarheid is essentieel.